×
آرتروز مچ پا

آرتروز مچ پا

مفصل مچ پا به طور اصلی به مفصل تالوکرورال اطلاق می شود: این اتصالات بین استخوانهای تیبیا (درشت نی)، فیبولا (نازک نی) و تالوس است. اما مفاصل تیبیوفیبولار فوقانی و تیبیوفیبولار تحتانی نیز جزء مفاصل مچ پا محسوب می شوند.

آرتروز بیشتر در مفاصل تحمل کننده ی وزن از قبیل زانو و ران رخ می دهد. آرتروز زمانی ایجاد می شود که غضروف ها درنتیجه ی افزایش سن خورده شده و از بین می روند. مایع مفصلی کم شده و تغذیه ی مفصل به خوبی صورت نمی پذیرد. در نهایت استخوان ها به هم ساییده شده و درد و ناتوانی در حرکت رخ می دهد. به همین دلیل است که می گویند آرتروز هزینه ای است که انسان به خاطر زنده بودن باید بپردازد. مفصل مچ پا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عوامل ایجاد آرتروز مچ پا

گفته می شود یکی از دلایل ایجاد آرتروز مچ پا شکستگی های مچ پا است، اگر مفصل مچ پا دچار شکستگی شود و به درستی درمان نشود، مستعد آرتروز زودرس است. ناهنجاریهایی که در مچ پا به صورت مادرزادی وجود دارد از دیگر عوامل ایجاد آرتروز مچ پا است.

دفورمیتی هایی که در مچ پا وجود دارد شامل چرخش های غیر طبیعی سوپینیشن و پرونیشن پا، Club foot (کلاب فوت)، افزایش قوس کف پا یا کاهش قوس کف پا (که به صافی کف پا معروف است)، پیچ خوردگی های مچ پا و شلی لیگامانهای اطراف مفصل و یا پارگی آنها در صورتی که درمان نشوند، می توانند مفصل را مستعد آرتروز زودرس نمایند. زیرا نیرو به صورت مساوی در تمام مفصل توزیع نمی شود و قسمتهایی از مفصل فشار بیشتری را متحمل می شود و در نتیجه غضروف مفصلی در این محل ها که بیشتر تحت فشار است آسیب می بیند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد آرتروز ضربه و آسیب به غضروف مفصل می باشد، زیرا ترمیم غضروف بسیار کند است و در مواردی اتفاق نمی افتد. هنگامی که استخوانها به هم ساییده می شوند، درد و التهاب و محدودیت حرکتی که از علائم اصلی آرتروز است مانع از انجام فعالیت بیمار می شود و با افزایش فعالیت، درد بیمار نیز افزایش می یابد. در رادیو گرافی مانند تمام آرتروزها کاهش فضای مفصل و نزدیک شدن استخوانها به هم دیده می شود.

درمان آرتروز مچ پا

در هر بیماری استخوانی عضلانی اولین گام درمان، درمانهای نگه دارنده می باشد، از بهترین درمانهای نگه دارنده فیزیوتراپی است که با استفاده از دستگاههای مختلف همچون لیزر پرتوان که به ترمیم بافت آسیب دیده و کاهش درد کمک می کند، امواج ماورای صوت که باعث کاهش التهاب و درد می گردد، از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند. فیزیوتراپی با تکنیکهای دستی و موبیلیزیشن و ورزش های مناسب باعث افزایش انعطاف پذیری مفصل و کاهش درد می شود. در مراحل پیشرفته در صورتی که بیمار درد مچ پا را جدی نگیرد، در نهایت به مرحله ی تعویض مفصل می رسد. متخصصین ما در فیزیوتراپی سوگند با تکنیکهای جدید و دستگاههای نوین از پیشرفت آرتروز مچ پا و رسیدن به مرحله تعویض مفصل مچ پا جلوگیری می کنند.

کلینیک فیزیوتراپی سوگند یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق تهران می باشد که جهت درمان آرتروز مچ پا قبل و بعد از عمل در حال ارائه ی خدمات است.

تلفن تماس: 77163317-021 / 77175345-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!