×
لیزر کم توان

لیزر کم توان

لیزر کم توان Low Level Laser Therapy (LLLT)

لیزر در فیزیوتراپی به دو نوع لیزر کم توان و پر توان تقسیم می شود. این مقاله در رابطه با لیزر کم توان توضیح می دهد برای مطالعه در رابطه با لیزر پر توان به بخش لیزر پر توان در همین سایت فیزیوتراپی سوگند مراجعه نمائید.
Low Level Laser Therapy که به اختصار LLLT نیز نامیده می شود در محدوده طول موج 600تا 1000نانومتر قرار دارد که توسط لیزر و یا LED های پر قدرت تولید می شود. توان خروجی دستگاههای لیزر کم توان زیر 500 میلی وات می باشد. بدین معنا که اگر توان خروجی دستگاه زیر 500 میلی وات باشد، دستگاه لیزر جزء لیزرهای کم توان و اگر خروجی دستگاه بالای 500 میلی وات باشد دستگاه جزء لیزرهای پرتوان طبقه بندی می شود.
لیزر های کم توان قبل از لیزرهای پر توان وارد بازار شدند و به دلیل اثر بخشی خوب آنها به سرعت توسعه پیدا کرده و توان آنها افزایش پیدا کرد تا لیزر های پر توان وارد بازار شدند.

کاربرد لیزر کم توان

کاربرد لیزر کم توان در پزشکی و فیزیوتراپی بسیار گسترده می باشد و تقریبا در بسیاری از مشکلات اسکلتی عضلانی می توان از انواع لیزرهای کم توان استفاده نمود. انواع لیزرهای کم توان با توجه به طول موج دسته بندی می شوند. مثلا لیزر هلیم- نئون، این لیزر جزء قدیمیترین نوع لیزرها بوده و طول موجی در حدود 633 نانومتر دارد و نور مرئی ساطع می کند. نوع بعدی، لیزر ایندیوم –گالیم-آلمینیوم-فسفاید است که آنها لیزر های نیمه هادی بوده و طول موجی حدود 630-685 نانومتر دارند و اغلب استفاده آن در نشان گرهای لیزری مورد استفاده در کنفرانسها است. طیف های طول موج دیگری از لیزر های کم توان وجود دارد که هر کدام نحوه تولید متفاوتی دارند مثلا لیزر گالیوم -آ رسناید با طول موج 904 نانومتر.
شواهد بالینی قابل توجهی مبنی بر اثر بخشی بسیار زیاد از لیزر دیده شده است.

موارد کاربرد لیزرهای کم توان عبارتند از

. صدمات بافت نرم
. عوارض مفصلی
. درد کمر وگردن
. درد مفاصل مختلف از جمله زانو، مچ پا، مچ دست، شانه، ران، و…
. آسیب ودرد حاد یا مزمن تاندون ها
. آرتروز
. التیام بافت ها
. افزایش گردش خون
. ترمیم بافت آسیب دیده

مکانیسم اثر

یکی از مکانسیم های اولیه، تاثیر نور بر (سیتوکروم اکسیداسی) است و به تبع آن شکستن نیتریک اکساید و انتشار ATP (آدنوزین تری فسفات) می باشد که نهایتا منجر به افزایش سطح انرژی سلول و بهبود عملکرد سلولی می گردد. همچنین لیزر خاصیت ضد التهابی قوی دارد زیرا باعث کاهش سطح TNFآلفا در محل ضایعه و آسیب دیده می شود. از آنجاییکه شروع هر آسیبی با التهاب همراه است و مواد التهابی همچون TNF آلفا باعث فرا خواندن مواد التهابی بیشتر به ناحیه می گردد در نتیجه باعث افزایش درد، تورم در ناحیه می گردد. لیزر با کاهش سطحTNF آلفا باعث کاهش التهاب می شود وپروسه التهاب، تورم، درد را کم می کند. چون هر تورمی به دلیل اینکه به پایانه آزاد عصبی فشار وارد می کند منجر به درد می شود، با کاهش التهاب و تورم درد نیز کاهش می یابد. این یک اثر غیر مستقیم لیزر بر درد است.

فیزیوتراپی سوگند مجهز به هر دو نوع لیزر کم توان و لیزر پر توان بوده و خدمات فیزیوتراپی را طبق دستور پزشک و بسته به تجویز پزشک برای انواع مشکلات استخوانی عضلانی ارائه می کند.
تلفن تماس: 77163317-021 / 77175345-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!