×
پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا

مهمترین نکته ای که در مورد پیچ خوردگی مچ پا باید بدانید این است که اگر مفصل مچ پا یک بار دچار پیچ خوردگی شود مستعد پیچ خوردگی مکرر است و ممکن است هر بار شدت پیچ خوردگی از دفعه ی قبلی بیشتر باشد و در نهایت منجر به شکستگی و آسیب بیشتر و پارگی کامل رباط مچ پا گردد، زیرا با هر بار آسیب رباط های پا تحت استرین و کشیدگی بیشتر قرار گرفته و شل تر شده و حمایت بر روی مفصل کمتر می شود.

علل پیچ خوردگی مچ پا

  • پوشیدن کفش نامناسب
  • شلی رباط های اطراف مچ پا
  • راه رفتن بر روی سطوح ناهموار و…

معمولا تا چند ساعت پس از آسیب بر روی لیگامان آسیب دیده تورم موضعی ایجاد می شودو ممکن است افیوژن مفصلی نیز ایجاد شود.

درجات پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا سه درجه دارد:

  • Grade1 (درجه یک)
  • Grade2 (درجه دو)
  • Grade3 (درجه سه)

در ضایعات با درجه یک و دو که کشیدگی رباط اتفاق می افتد و منجر به درد می شود و محل درد اغلب در همان موضع درگیری است اما گاهی به پا و ساق پا نیز انتشار می یابد. اما در درجه سه پارگی کامل یک یا چند رباط پا اتفاق می افتد. در این مرحله در ابتدا درد شدید احساس می شود، اما بعد از آن درد کاملا فروکش می کند و ناپایداری و بی ثباتی در مفصل جایگزین می گردد. (البته اگر چندین لیگامان با هم پاره باشند. اما در پارگی منفرد لیگامانی اغلب بی ثباتی مختصر است.) جالب است بدانید بر خلاف تصور عامه ی مردم در ضایعات درجه یک و دو در مقایسه با درجه ی سه درد و ناتوانی بیمار شدیدتر است.

در ضایعات لیگامانی با هر درجه ای سه مرحله ی حاد، تحت حاد و مزمن وجود دارد. در مرحله ی حاد اغلب بیمار لنگش دارد و مرحله ی وزن اندازی او بر روی پای درگیر کوتاه شده است. تورم، درد، اسپاسم عضلات، محدودیت حرکات و خون مردگی اطراف مچ پا از علائم دیگر این مرحله هستند. حساسیت به لمس در موضع نیز وجود دارد. درجه حرارت پوست در مرحله ی حاد بالاتر است و در مرحله حاد غالبا تمامی حرکات دردناک هستند اما در مراحل دیگر درد فقط در حرکتی احساس می شود که لیگامان را تحت کشش قرار دهد.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

درمان در هر مرحله و با هر درجه ی آسیب متفاوت است، در مرحله ی حاد و آسیب با درجه یک به منظور کاهش التهاب و درد، استفاده از یخ هر 2 ساعت یک بار و یا فرو کردن پا در آب یخ، استفاده از بانداژ و بالاتر قرار دادن اندام برای کمک به برگشت خون وریدی، توصیه می شود. برای کاهش نیروهای وارد بر لیگامان به منظور ترمیم آن استفاده از عصا نیز توصیه می شود. در هر دو مرحله ی حاد و مزمن فیزیوتراپی برای ترمیم و پیشگیری از آسیب بسیار کمک کننده و مفید و موثر است، در کلینیک فیزیوتراپی سوگند، با بهترین دستگاهها و بالاترین مدرک علمی و سالها تجربه خدمات مربوط به پیچ خوردگی مچ پا به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود. درمان در درجه ی یک و دو آسیب لیگامانی تقریبا مشابه است، اما درمان در درجه سه آسیب متفاوت است که برای مطالعه ی بیشتر می توانید به مبحث پارگی رباط مچ پا در همین سایت مراجعه فرمایید.

کلینیک فیزیوتراپی سوگند یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق تهران می باشد که جهت درمان پیچ خوردگی مچ پا در حال ارائه ی خدمات است.

تلفن تماس: 77163317-021 / 77175345-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!