×
تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

زانو شامل مفاصل تیبیو فمورال خارجی و داخلی و مفصل پاتلو فمورال است. ارتباط عملکردی قوی میان مفاصل هیپ، زانو و مچ پا وجود دارد برای مثال و فهم بیشتر حرکات دویدن یا بالا رفتن از پله یا ایستادن از وضعیت نشسته را در نظر بگیرید. ارتباط میان این مفاصل توسط این واقعیت منعکس می گردد که اکثر عضلاتی که از زانو می گذرند از هر کدام از مفاصل هیپ یا مچ پا نیز عبور می کنند.

ثبات زانو عمدتا بر محدودیت های بافت نرم استوار است تا شکل استخوانی آن. کوندیل حجیم فمور با سطوح نسبتا صاف تیبیا مفصل می شوند و توسط کپسول لیگامانی وسیع و عضلات بزرگ در جای خود نگه داشته می شوند. زمانیکه پا به طور محکم با زمین در تماس است، بافتهای نرم اغلب در معرض نیروهای بزرگ ناشی از عضلات و عناصر خارجی قرار دارند. آسیب به لیگامانها و به غضروف دو پیامد شایع ناشی از نیازهای عملکردی بزرگ اعمال شده بر زانو است. دانش آناتومی و کینزیولوژی شرط لازم جهت درک مکانیسم آسیب و موثرترین مداخله ی درمانی است.

کاربرد تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو که یکی از رایج ترین تعویض مفاصل در بدن می باشد، هنگامی صورت می پذیرد که درمانهای نگه دارنده همچون فیزیوتراپی و… مثلا به دلیل آرتروز پیشرفته ی زانو یا آسیب زیاد صفحه ی مفصل به هر دلیلی موثر واقع نشود. در این هنگام تعویض مفصل زانو به تشخیص جراح به صورت کامل یا ناقص صورت می پذیرد. تعویض مفصل زانو به صورت کامل شایع تر است و در این حالت کل صفحه ی مفصلی تیبیا و فمور برداشته شده و با پروتز جایگزین می شود. این عمل جراحی معمولا نتیجه ی خوبی دارد و عمر مفید پروتز میانگین 20 سال است.

مراقبت از پروتز و فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل یکی از مهمترین اقدامات است. فیزیوتراپی و ورزشهای مربوطه با هدف افزایش دامنه ی طبیعی حرکات مفصل و کاهش درد و بازگشت هر چه سریعتر بیمار به فعالیتهای روزانه بسیار مفید است و یک جراح با تجربه حتما فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل را تجویز می نماید. زیرا در مقالات و تحقیقات اخیر نشان داده شده که بسیاری از افرادی که تعویض مفصل در یک زانو انجام می دهند به دلیل تغییر در الگوی صحیح راه رفتن تا دو سال بعد مستعد تعویض مفصل ران سمت مقابل زانویی که تعویض مفصل انجام داده اند می باشند. یعنی اگر بیماری فرضا در زانوی سمت راست عمل تعویض مفصل را انجام دهد و الگوی صحیح راه رفتن و افزایش قدرت عضله را با فیزیوتراپی به هر دلیلی احیا نکند، به دلیل اینکه ممکن است وزن اندازی بر روی دو پا را به صورت مناسب انجام ندهد، تا دو سال بعد مستعد تعویض مفصل ران سمت چپ شود.

استفاده از دستگاه CPM بعد از جراحی توسط بعضی پزشکان توصیه می شود. در رابطه با استفاده از این دستگاه نظرات مختلفی وجود دارد، بعضی از پزشکان اعتقاد به عدم استفاده از این دستگاه را داشته و اعتقاد دارند که استفاده از این دستگاه منجر به شل شدن پروتز در آینده خواهد شد. اما بعضی پزشکان اعتقاد دارند که استفاده از این دستگاه منجر به این می شود که بیمار راحت تر و بدون درد دامنه ی حرکتی مفصل را به دست بیاورد. اما تحقیقات دراستفاده و عدم استفاده از این دستگاه نشان داده که بیمارانی که با استفاده از CPM و یا بدون استفاده از CPM فیزیوتراپی دریافت نموده اند در طولانی مدت هیچ تفاوتی در توانمندیهای خود نداشته اند و فیزیوتراپی با یا بدون استفاده از CPM در طولانی مدت اثر یکسانی دارد.

فیزیوتراپی سوگند اعتقادی به استفاده از CPM ندارد و بیماران فقط با استفاده از یک فیزیوتراپی روتین و معمولا بدون نیاز به استفاده از دستگاه لیزر و سایر ابزارهای فیزیوتراپی بهبودی کامل را بعد از تعویض مفصل زانو به دست می آورند. میزان زاویه ی خم شدن زانو نیز در این مرکز به دستور پزشک بستگی دارد و هر درجه ای از دامنه ی حرکتی را که جراح دستور دهد در این مرکز احیاء می شود.

کلینیک فیزیوتراپی سوگند یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق تهران می باشد که جهت تعویض مفصل زانو در حال ارائه ی خدمات است.

تلفن تماس: 77163317-021 / 77175345-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!