×
شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشت پا

هر یک از پنج استخوان متاتارسال یا کف پا در ارتباط با یکی از انگشتان است. شمارش استخوان های متاتارسال Metatarsals از داخل به خارج انجام می شود، یعنی متا تارسال مربوط به شست پا، اولین و متاتارسال مربوط به انگشت پنجم، آخرین است.
هر انگشت پا شامل سه بند یا فالانکس phalanx است، به جز شست پا، که دارای دو بند است. شمارش انگشتان پا هم از داخل به خارج انجام می شود، یعنی شست پا، اولین انگشت است.

قوس های پا Arches of The Foot

گودی کف پا تقریبا مثل نیمه یک گنبد است و دارای یک قوس طولی Longitudinal Arch و یک قوس عرضی Transverse Arch است. قوس طولی شامل یک بخش داخلی و یک بخش خارجی است که در عقب پا (کلکینیوس) به هم می رسند، ولی در جلوی پا از هم فاصله می گیرند.
در حال ایستاده، پا با ساق زاویه قائم تشکیل می دهد و استخوان های پا هم طوری قرار می گیرند که قوس های طولی و عرضی متقاطع ایجاد می کنند. در نتیجه نیروی وزن بدن از تیبیا به روی زمین مستقیما از طریق مچ پا صورت نمی گیرد، بلکه این نیرو از طریق استخوان های مچ پا و کف پا به انتهای قوس های متقاطع می رسد. بدین ترتیب که نیروی وزن بدن، به طرف پایین و عقب از طریق تنه تالوس به کلکنیوس وپاشنه منتقل می شود؛ به طرف پایین و جلو، از طریق سر و گردن تالوس به طرف برآمدگی کف پا و برآمدگی شست پا منتقل می گردد و به طرف خارج از طریق کوبویید به متاتارسال ها منتقل می گردد.

بند انگشتان (فالانجس) پا Phalanges of The Toes

از نظر تعداد و طرح کلی مشابه بند انگشتان دست می باشند. به جز بندانگشتان شست پا؛ بقیه از بند انگشتان دست کوچکترند. هر بند انگشت یا فالانکس به شکل یک استخوان دراز مینیاتوری است، که شامل انتهای پراکسیمال (قاعده)، تنه و انتهای دیستال (سر) است. هر یک از انگشتان پا دارای سه فالانکس (پراکسیمال، میانی، دیستال) است مگر شست پا که دارای دو فلنکس (پراکسیمال،دیستال) است. دیستال فالانکس را بند ناخنی هم می نامند.
مفاصل اینتر فالانجیال (بین بند انگشتان) Interphalangeal Joints از نوع لولایی بوده و شبیه انگشتان دست هستند.
شکستگی در هر یک از بندهای انگشت می تواند اتفاق بیفتد. افراد شکستگی در هر بند را شکستگی انگشت می نامند. اما شکستگی در هر بند پروتکل درمانی خود را دارد.

علائم شکستگی شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشتان نیز همانند سایر شکستگی ها علائم یکسانی دارد.
درد و تورم انگشت که شایعترین علامت هر شکستگی است در شکستگی انگشت پا نیز دیده می شود. فرد به دلیل درد وزن بر روی پا نمی اندازد در نتیجه راه رفتن شخص طبیعی نمی باشد. اگر شکستگی در انگشت شست باشد، راه رفتن مشکل تر است.
تغییر رنگ و قرمز و یا کبود شدن محل شکستگی که به بالا و پایین تر نیز ممکن است کشیده شود
محدود شدن دامنه ی حرکتی

درمان شکستگی انگشت پا

اگر شکستگی باز باشد نیاز به جراحی دارد.
در صورتی که شکستگی بسته باشد و یا به صورت جزئی و یا ترک کوچک باشد ممکن است با استفاده از روش taping انگشت بی حرکت شود.
در صورتی که چند انگشت با هم شکسته شود حتما نیاز به گچ گیری دارد.
فیزیوتراپی سوگند خدمات فیزیوتراپی بعد از شکستگی ها را به کلیه عزیزانی که به دلیل محدودیت حرکتی و یا درد نیاز به فیزیوتراپی دارند ارائه می کند. معمولا بعد از انواع شکستگی ها یک برنامه ی فیزیوتراپی جهت افزایش دامنه ی حرکتی مفاصل و افزایش قدرت عضلات توصیه می شود. (به دنبال هر گونه شکستگی در هر یک از استخوانهای بدن به دلیل استفاده نکردن از اندام لاغر شدن عضلانی یا به اصطلاح disuse atrophy دیده می شود.)

کلینیک فیزیوتراپی سوگند یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق تهران می باشد که جهت درمان شکستگی انگشت پا قبل و بعد از عمل در حال ارائه ی خدمات است.

تلفن تماس: 77163317-021 / 77175345-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!