×
شکستگی ساق پا

شکستگی ساق پا

ساق پا The Leg

استخوان بندی ساق، شامل دو استخوان دراز است. آن که حجیم تر است و در طرف داخل ساق قرار دارد تیبیا (درشت نی) Tibia و آنکه باریک تر است و در طرف خارج ساق قرار دارد فیبیولا (نازک نی) Fibula نام دارد. این دو استخوان در دو انتهای پراکسیمال و دیستال خود با هم مفصل می شوند ولی در بقیه طول خود از هم فاصله دارند. این فاصله را فضای بین استخوانی می نامند و توسط غشای بین استخوانی اشغال می گردد.

تیبیا (درشت نی) Tibia

تیبیا استخوانی است دراز که در طرف داخل ساق قرار دارد و شامل انتهای فوقانی، تنه و انتهای تحتانی است.
در جاگذاری: انتهای کوچکتر استخوان را در پایین قرار می دهیم به قسمی که زایده این انتها متوجه داخل گردد و تیزترین کنار تنه استخوان در جلو قرار گیرد.

آناتومی بالینی Clinical Anatomy

قسمت زیادی از تیبیا در زیر پوست قرار دارد، کندایل داخلی، کندایل خارجی و برجستگی تیبیا که در جلوی انتهای فوقانی قرار دارد و در پایین با کنار قدامی تنه ممتد می گردد. کنار قدامی یا سه تیغ تیبیا در دو ثلث فوقانی اش تیز و زیر جلدی است. سطح داخلی تنه تیبیا کاملا زیر جلدی است و از کندایل داخلی تا قوزک داخلی قابل لمس است. کنار خلفی ملیولوس (قوزک داخلی) لبه داخلی ناودان عبوری و را تشکیل می دهد.
نازک ترین و در عین حال ضعیف ترین قسمت تنه تیبیا محل اتصال ثلث میانی و ثلث تحتانی استخوان است که شایع ترین محل شکستگی نیز می باشد. شکستگی تیبیا در ناحیه کانال های تغذیه کننده ممکن است به شریان ها آسیب رسانده و موجب جوش نخوردن دو تکه استخوان شود.
تنه تیبیا در طول خود بعد از قدامی داخلی بدون حفاظ است و در محل اتصال ثلث میانی و تحتانی خود نسبتا ضعیف می باشد و به همین دلیل؛ شکستگی تیبیا شایع ترین شکستگی استخوان های بلند است. تیبیا از خون رسانی خوبی برخوردار نیست و به همین دلیل، بهبود شکستگی حتی در قطعات استخوانی ثابت و جا به جا نشده ممکن است چندین ماه به طول بکشد. شکستگی های تیبیا ممکن است انفرادی یا همراه با فیبیولا باشد. نوع انفرادی بیشتر در اثر ضربه های مستقیم است به جز در موردی که مچ پا بپیچد و قوزک داخلی را هم بشکند.
آبسه های مزمن در انتهای قوقانی و تحتانی فیبولا بیشتر از استخوان های دیگر بدن دیده می شود. تیبیا بیشتر از استخوان های دیگر از بیماری راشتیسم صدمه می بیند.

فیبیولا (نازک نی یا پرونه) Fibula

استخوانی است دراز که در خارج ساق قرار دارد بسیار نازک تر از تیبیا است از این رو نقشی در انتقال وزن ندارد. شامل یک انتهای فوقانی (سر) تنه و انتهای تحتانی (قوزک خارجی) است.

آناتومی بالینی Clinical Anatomy

قسمت هایی که قابل لمس اند عبارتند از: سر قسمت تحتانی تنه و قوزک خارجی.
شکستگی های استخوان های ساق ممکن است در اثر ضربات مستقیم یا غیر مستقیم عارض گردد. شکستگی های فیبیولا معمولا در فاصله 2 تا 6 سانتی متری پراکسیمال انتهای دیستال ملیولوس خارجی (قوزک خارجی) رخ می دهند و اغلب با شکستگی، دررفتگی مفصل مچ پا همراه است. شکستگی های ملیولوس های داخلی و خارجی (قوزک داخلی و خارجی) به نسبت شایع هستند.
فیزیوتراپی سوگند خدمات فیزیوتراپی به دنبال انواع شکستگی ها از جمله شکستگی ساق پا ارائه می دهد.

کلینیک فیزیوتراپی سوگند یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق تهران می باشد که جهت درمان شکستگی ساق پا قبل و بعد از عمل در حال ارائه ی خدمات است.

تلفن تماس: 77163317-021 / 77175345-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!